Beogradski EPP

Gradska uprava Beograda je od 2008. godine na promotivne usluge potrošila 2,5 miliona evra, a najveći deo ove svote izdvojen je za produkciju TV emisija koje promovišu rad gradske vlasti, pokazuje istraživanje BIRN-a

„Reklame i TV emisije kojima grad promoviše svoj rad su nepotrebne, građani sami moraju da vide i prosude šta je učinjeno u Beogradu. Državni i lokalni organi ne bi smeli da reklamiraju svoj rad,“ kaže za BIRN Članica Saveta za borbu protiv korupcije Jelisaveta Vasilić.

Za produkciju samo dva televizijska serijala iz gradskog budžeta 2011. godine izdvojeno je 25 miliona dinara. Poređanja radi, to je za 10 miliona više od godišnjeg budžeta Javnog preduzeća za informsanje „Televizija Šumadija“ iz Aranđelovca, koje upošljava 23 radnika.

Serijali se emituju na televiziji Studio B, a snima ih privatna producentska kuća po naručenom scenariju gradske Službe za informisanje.

Pored finansiranja medijske produkcije, gradska vlast izdvaja milione za reklamne kampanje, praćenje medijskog sadržaja i angažovanje pi-ar agencija.

Istraživanje je obuhvatilo promotivne troškove 24 gradska javna preduzeća i gradske uprave u periodu od 2008. godine do juna 2012. Uz pomoć zahteva za pristup informacijama od javnog značaja BIRN je od pomenutih institucija prikupio preko 300 ugovora koji su za predmet imali marketinške, promotivne i reklamne usluge. Ukupna vrednost ovih ugovora iznosi 534,561,188 dinara, od toga 289,249,867 dinara ide na preduzeća, a 245,311,320 dinara na upravu grada. (Tekst o troškovima preduzeća možete pročitati ovde).

Od 2008. godine grad je sklopio 47 ugovora koji su za predmet imali promociju, ukupne vrednosti 245 miliona dinara.

Pošto Zakon o javnim nabavkama propisuje da za usluge produkcije radio i televizijskog programa ili vremena za emitovanje programa nije potrebno sprovoditi postupak javnih nabavki, većina ugovora zaključena je direktno.

Ovo praktično znači da su nadležni u gradskoj upravi bez ikakvih ograničenja mogli da biraju sa kojim preduzećem i po kojoj ceni će sklapati poslove vredne desetine miliona dinara.

Danka Novović, aktuelana direktorka Službe za informisanje, odbila je u više navrata zahteve BIRN-a za intervju u kome bi objasnila detalje ugovora, kao i po kojim kriterijumima su birani izvođači i kako je određivana cena poslova.

Od livade do parka

Od dvadesetak firmi koje je grad angažovao za promotivne usluge najviše profita ostvarila je producentska kuća „Advance production“. Na račun ovog preduzeća grad je uplatio 68,7 miliona dinara.

Prema podacima APR-a prihodi „Advance production“ od 2009. godine iznose 81,3 miliona dinara, što znači da je preduzeće u poslovima sa gradskom upravom ostvarilo 85 odsto svojih ukupnih prihoda.

Za četiri godine „Advance“ je sklopio 8 ugovora, i svi se odnose na realizaciju dva TV serijala – „Oaza Beograd“ i „BG Info“.

„Oaza“ primarno izveštava o ekološkim i urbanističkim temama i prati rad „Zelenila“, dok je „BG Info“  informativno-reportažna emisija koji prati rad celokupne uprave.

Serijali se emituju na televiziji Studio B. Jedna epizoda „Oaze“ košta preko 600.000 dinara, a „BG Info“ nešto više od 300.000 dinara.

„Oaza je za realizaciju jako zahtevna. Na primer, prati se proces kako od livade nastaje park,“ izjavio je za BIRN direktor „Advance Production“ Siniša Đokić.

 „BG Info je informativna emisija Gradske uprave, a od gradske službe dobijamo sinopsis koji mora da se sledi“, dodaje naš sagovornik.

Grad je u proteklih pet godina za medijsku produkciju izdvojio skoro 128 miliona dinara, a pored pomenuta dva serijala na račun budžeta snimani su i „Beogradski detektiv“, „Beograd.rs“, „Moj heroj“, „Duhovnici“ i „Hitna pomoć“.

Eksluzivni gradski snimatelji

Ukoliko se prihodi agencija „Frejm TV“ i „Infobiro“ objedine, s obzirom da se radi o vlasnički povezanim firmama, one su na drugom mestu po prihodima ostvarenim u poslovima sa gradskom upravom i gradskim javnim preduzećima.

Pored uprave klijenti ove dve agencije prethodne četiri godine bili su JP "Ada Ciganlija", "Parking servis" i "Gradske pijace", pri čemu je ostvaren prihod od 65,9 miliona dinara.

Infobiro je potpisao 16 ugovora za proizvodnju video materijala, praćenje i snimanje događaja bitnih za grad. Frejm TV je sklopio tri ugovora za realizaciju TV serijala „Beogradski detektiv“ i „Beograd.rs“.

Gradski PR

U tekstu „Beogradska javna preduzeća potrošila dva i po miliona evra na promociju“, objavljenog 08. decembra u listu „Politika“, a koji se poziva na istraživanje BIRN-a, predstavnici gradske vlasti izjavili su sledeće: „Pi-arove, i to troje, ima samo Sekretarijat za za saobraćaj. Uz još troje u Službi za informisanje, oni su jedini koje je grad direktno angažovao za odnose sa javnošću.“

Za osmišljavanje i emitovanje promotivne kampanje „Grad je tu“ tokom 2009. godine iz budžeta je izdvojeno skoro 33 miliona dinara, što je prema tadašnjem kursu iznosilo 350.000 evra. Cilj kampanje bio je promocija socilajne politike gradske vlasti (pomoć penzionerima, izdvajanja za trudnice i narodnu kuhinu).

Članica Saveta za borbu protiv korupcije Jelisaveta Vasilić smatra da su u troškovi Gradske uprave za promociju, pre svega, nesvrsishodnosti.

„Po mom sudu Revizor još nije počeo istinski da kontroliše ovu oblast, iako član 9 Zakona o državnom revizoru jasno predviđa preispitivanje svrsishodnosti troškova javnog novca“, kaže Vasilić.

Međutim, prema dokumentima do koje je BIRN došao, grad već godinama angažuje privatnu agenciju „Stoa“ za izradu komunikacijskih kampanja za potrebe kabineta gradonačelnika i gradske uprave.

Vlasnik agencije je Ljubomir Podunavac, za koga se u Izveštaju Saveta za borbu korupcije o kontroli medija kaže da je aktivista Demokratske stranke i direktor RTV Šabac.

Podaci Uprave za trezor pokazuju da su pored lokalne uprave u Beogradu klijenti agencije Ljubomira Podunavca od 2008. godine bili i Ministarstvo za državnu upravu, Ministarstvo životne sredine, Kancelarija za nacionalni investicioni plan, Ministarstvo poljoprivrede, Skupština grada Novog Sada, Ministarstvo za ljudska i manjinska prava i Ministarstvo finansija.

U poslovima sa državnim organima agencija je ostvarila prihode od 63,8 miliona dinara.

Ukrštanjem podataka Trezora sa izveštajima APR-a uočljivo je da se 2010. godine ukupni prihod od 18,4 miliona u dinar poklapa sa prilivom javnog novca na račun agencije.

Isti slučaj je i 2011. godine, pošto podaci APR-a i Trezora-a pokazuju prihode od 16 miliona dinara.

U agenciji Stoa nisu želeli da odgovaraju na pitanje BIRN-a koja se odnose na poslove sa državnim organima i gradskom upravom u Beogradu.

Inače, agencija koja je zadužena za javni imidž beogradske vlasti i više republičkih organa nema svoj sajt.

 

PRILOZI:

ADVANCE PRODUCTION, UGOVORI - BG INFO I, BG INFO II, BG INFO III, OAZA I, OAZA II, OAZA III, OAZA IV

STOA, UGOVORI - 2008. god, 2009. god, 2010. god, 2011. god, 2012. god.

STOA, PODACI TREZORA - 2010. god, 2011, god.

INFOBIRO - 2008. god. MART 2010, OKTOBAR 2010, 2011. god.

FRAME TV - Beogradski detektiv, Beograd.RS I, Beograd.RS II

KAMPANJA "GRAD JE TU" - PRILOG 1, PRILOG 2, PRILOG 3, PRILOG 4, PRILOG 5, PRILOG 6