Prointer u kampanji za Vučića

Srpska napredna stranka u predizbornoj kampanji koristi telefonsku centralu Prointera, kompanije koja je od 2012. godine zahvaljujući poslovima sa državom bar 35 puta uvećala svoje prihode

„Zvali su me na mobilni dva puta, jednom su mi nudili besplatni očni pregled, a drugi put me pitali da li podržavam njihovog kandidata za predsednika. Oba puta sam odbio da razgovaram  sa njima, jer nikada nisam bio glasač SNS-a. Ne znam ni odakle im moj broj telefona“, kaže u razgovoru za BIRN Beograđanin koji je želeo da ostane anoniman.

Veliki broj građana, bez obzira na političko opredeljenje, prethodnih dana dobija telefonske pozive iz izbornog štaba Aleksandra Vučića. Ne mali broj njih je informaciju o tome objavio na društvenim mrežama, a novinari BIRN-a su i razgovarali sa jednim od njih.

Pozivanje i animiranje birača pred izbore nije novost, ali BIRN je utvrdio da pozivi SNS-a u aktuelnoj kampanji idu sa broja kompanije koja se već godinama u medijima i političkim krugovima povezuje sa vladajućom strankom - Prointerom.

Broj sa koga su zvali našeg sagovornika i koji je više građana objavilo na društvenim mrežama kao broj sa kojeg su ih kontaktirali iz štaba SNS-a je 011/6359100.

Proverom na poslovnim stranama Telekomovog imenika i pozivom usluge telefonskog imenika do 13. marta mogao se videti podatak da je broj 011/6359100 registrovan na firmu Prointer IT Solutions. Takođe, broj je registrovan na adresu Katićeva 14, gde se nalazi predstavništvo Telekoma.

U Telekomu za BIRN kažu da Prointer koristi njihovu uslugu „business trunking“, a ona se realizuje zakupom servera koji su uvek smešteni na adresi Katićeva 14.

„Posebno napominjemo da Prointer ili bilo koji drugi korisnik naših servisa nema nikakav fizički pristup adresi u Katićevoj. Svi pozivi koje generiše Prointer sa kontakt centra ostvaruju se sa njihove lokacije”, navodi se u odgovoru Telekoma.

Buisiness trunking“ usluga omogućava, prostim rečnikom, korišćenje takozvane kućne telefonske centrale.

Par dana nakon što je BIRN počeo rad na priči o kontakt centru Prointera i Srpske napredne stranke, na sajtu Telekoma više nije mogla da se pronađe informacija o vlasniku broja 011/6359100. U Telekomu za BIRN objašnjavaju da vlasnici brojeva imaju pravo da sakriju svoj indetitet i da se tom zahtevu izlazi u susret momentalno.

Prointer je prvo sakrio podatak da je vlasnik broja 011/6359100, a potom je promenio broj na 011/6359199 koji je opet zaštitio.

Na pitanja BIRN-a na koji način je regulisana njihova saradnja i da li stranka plaća kompaniji korišćenje telefonske centrale, ili je kompanija ovu uslugu donirala stranci, ni Prointer ni SNS nisu želeli da odgovore.

Mediji i opozicione stranke su do sada u više navrata Prointer dovodili u vezu sa samim vrhom vlasti i vladajućom strankom.

Kompanija se u medijima i u nastupima opozicije povezivala sa SNS-om, pre svega preko vlasnika Prointera Slobodana Kvrgića i Slaviše Kokeze, predsednika Fudbalskog saveza Srbije, bivšeg visokog funkcionera SNS-a i saradnika Aleksandra Vučića.

Kokeza je 2014. godine preuzeo Kvrgićevu fabriku za proizvodnju namešataja Eurosalon. Takođe, Senior tim, još jedna Kokezina firma, registrovana je na istoj adresi i za istu delatnost kao Prointer.

Prema pisanju istraživačkog portala Krik, Tamara Đukanović, supruga premijera Vučića, 2013. godine kupila je stan od Slobodana Kvrgića za 135.000 evra.

Kvrgićeva kompanija nakon smene vlasti 2012. godine postaje lider u Srbiji u oblasti tržišta informacionih tehnologija i to najpre zbog poslova sa javnim preduzećima i državnim ustanovama.

Prema podacima Agencije za privredne registre prihodi Prointera su od 2012. godine do kraja 2015. godine uvećani 35 puta.

Prema Zakonu o finansiranju političkih aktivnosti partije su dužne da Agenciji za borbu protiv korupcije podnesu izveštaj o troškovima izborne kampanje u roku od 30 dana od objavljivanja konačnih rezultata izbora.

U Agenciji za BIRN kažu da svaki trošak, pa i trošak angažovanja kontakt centara preko kojih se zovu glasači, partije su dužne da prijave u izveštaju o troškovima izborne kampanje.