Crnogorska opozicija optužuje televiziju Junajted grupe za pristrasnost

Junajted grupa, holandski telekom provajder sa američkim kapitalom, kupila je provladinu televiziju u Crnoj Gori što je podiglo nadanja da će objektivnije izveštavati, međutim, do toga nije došlo

Dan nakon protesta protiv korupcije vlasti Mila Đukanovića, hiljade građana Crne Gore koji su 16. februara izašli na ulice, omalovažavani su od strane provladinih medija.

„Malobrojnost protesta u organizaciji opozicije, proopozicionih medija i proopozicionih NVO, od sinoć pokazao je koliko je slaba ta organizacija,“ izvestila je jedna reporterka.

Međutim, ovo nije bio prilog javnog servisa Crne Gore niti bilo koje televizije u vlasništvu države, već televizije Nova M, u vlasništvu holandskog telekom provajdera Junajted grupe, koja je deo američke kompanije KKR.

Junajted grupa ušla je na medijsku scenu Crne Gore 2018. godine, kada je kupila provladinu televiziju Pink M, koja se sada zajedno sa Nova M nalazi na meti opozicije zbog nekritičkog izveštavanja.

Dva dana nakon protesta, opoziciona stranka Građanski pokret URA žalio se direktno Junajted grupi.

„Vaš informativni program u Crnoj Gori uređuju ljudi koji su oličenje neprofesionalizma i u javnosti su prepoznati kao oruđe za širenje najprizemnije vrste propagande“, navodi URA u pismu upućenom kompaniji.

Iz Junajted grupe, koju je 2000. godine osnovao Dragan Šolak, rekli su BIRN-u da Nova M „ima nezavisnu uređivačku politiku“. Šolak je predsednik savetodavnog odbora kompanije.

Junajted grupa, čija je medijska kuća Junajted medija, kaže da je posvećena „slobodnom novinarstvu“.

„Junajted medija podržava nezavisnost uređivačke politike i slobodu medija u svim medijima u okviru Junajted medije“, navodi se u odgovoru na pitanja BIRN-a u vezi sa kritikom izveštavanja.

„Verujemo da slobodno novinarstvo mora da postoji i u javnim servisima i komercijalnim medijima“, piše u odgovoru.

Vaskrsla televizija Pink M

Junajted grupa ima 27 kablovskih kanala u Jugoistočnoj Evropi i četiri kanala sa nacionalnom frekvencijom u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Crnoj Gori. Takođe, poseduje kablovskog i internet operatera SBB u Srbiji, u okviru kog posluje regionalna televizija N1, prepoznata po profesionalnom izveštavanju.

Deo Junajted grupe je i kablovski i satelitski operater Telemach, prisutan u Bosni, Hrvatskoj, Crnoj Gori, Makedoniji i Srbiji.

U septembru 2018. britanska privatna kompanija BC Partners objavila je da će kupiti većinski deo KKR-ovih akcija u Junajted grupi. Ovaj dogovor odobrila je u decembru Evropska komisija.

Kanal Nova M počeo je sa radom u Crnoj Gori nakon što je Junajted preuzeo marketinšku i medijsku kompaniju Dajrekt medija, koja poseduje 10 odsto srpske kompanije Pink Internešnel.

Pokret URA i ostali koji su kritički nastrojeni prema crnogorskim vlastima, nadali su se da će pojavljivanje Junajted grupe na medijskom tržištu Crne Gore podići standarde izveštavanja. Međutim, kažu da je „sve isto kao i ranije“.

Pink Internešnel je u vlasništvu Željka Mitrovića čija televizija Pink izveštava isključivo pozitivno o Vladi Srbije i predsedniku Aleksandru Vučiću, dok njegove protivnike napada.

Preko Dajrekt medije, Junajted grupa preuzela je televiziju Pink M sa nacionalnom frekvencijom i preimenovala je u Nova M. Nekoliko meseci kasnije, Pink M pojavio se kao kablovski kanal.

U pisanom odgovoru Junajted grupe BIRN-u navodi se da prilikom sklapanja ugovora sa Pinkom nisu insistirali na klauzuli koja bi sprečila Pink M da i nakon kupovine posluje pod istim imenom.

„Mi nismo insistirali na odredbi o zabrani konkurencije sa Pinkom, a koncepti kanala Nova M i Pink M potpuno su različiti i pružaju gledaocima Crne Gore veći izbor sadržaja“, kažu iz Junajted grupe.

Međutim, redakcija Pink M ostala je ista i nakon što je promenila ime u Nova M, a kritičari ukazuju da su obe televizije izrazito provladine.

Žalba zbog „kršenja profesionalnih standarda“

Centar za građansko obrazovanje i Medija centar u Crnoj Gori podneli su u februaru žalbu crnogorskoj Agenciji za elektronske medije (AEM) protiv televizije Nova M, optužujući je za kršenje programskih standarda u elektronskim medijima i Kodeksa novinara Crne Gore.

„Takav pristup novinarskoj profesiji nije zabeležen kod drugih članica Junajted medije“,  navodi se u saopštenju organizacija 18. februara.

Dodaju i da „ostaje nejasno zašto ova velika i ugledna koorporacija sebi dopušta da emituje fingirani sadržaj (netačne izjave, netačni podaci) jer time zasigurno sebe ne preporučuje ni ozbiljnim klijentima za marketing“.

Iako ne postoje javno dostupni podaci o gledanosti Nova M, prema izveštaju stručnjaka Saveta Evrope iz 2017. godine, Pink M bio je najgledaniji kanal u Crnoj Gori sa 23,5 odsto, pre nego što ga je kupila Junajted grupa.

U izjavi Junajted grupe za BIRN navode da je udeo televizije Nova M na crnogorskom marketinškom tržištu oko 20 odsto.

Akvizija Dajrekt Medije i propisi EU

Akvizicija Dajrekt medije od strane Junajted grupe nije u suprotnosti sa propisima Crne Gore o vlasništvu medija. Međutim, može da bude u suprotnosti sa evropskim propisima koji se tiču konkurencije. Crna Gora je u fazi pregovora o pridruženju Evropskoj uniji.

U sličnom slučaju, bugarska Komisija za zaštitu konkurencije nedavno je blokirala pokušaj češkog milijardera Petera Kelnera i njegove PPF grupe da kupe najveću komercijalnu medijsku grupu u Bugarskoj – Nova Broadcasting.

PPF već je postigao sporazum o kupovini Nove od švedske grupe Modern Times za 185 miliona evra u februaru 2018. Međutim, Komisija je blokirala sporazum sa obrazloženjem da bi tako PPF dobio nepravednu prednost na medijskom tržištu.