Nacionalna aviokompanija angažovala je 56 pilota preko brokerske kompanije AviGo iako je još 2015. godine ustanovljeno da postoji sukob interesa zbog veze između Vladimira Nikolića, direktora letačkih poslova Er Srbije i navedene firme, navodi se u strogo poverljivom internom izveštaju Er Srbije iz novembra 2017. godine u koji je BIRN imao uvid.

U izveštaju, koji je urađen na inicijativu Službe za etiku i usklađenost poslovanja Er Srbije, stoji kako je zaključeno da je broj pilota angažovanih preko AviGo bio prekomeran, da su piloti leteli a da prethodno nije bio potpisan ugovor između Er Srbije i AviGo, kao i da su piloti upravljali putničkim avionima bez prethodno pribavljene obavezne bezbednosne provere, o čemu je BIRN već pisao.

AviGo je posao dobila direktno bez sprovedenog postupka nabavke.

Angažovali su kvalifikovane, ali neiskusne pilote po niskim cenama koji su morali da prođu dodatnu obuku pre nego što su mogli da upravljaju avionima, kaže se u poverljivom izveštaju.

Vladimir Nikolić, donedavni direktor letačkih poslova Er Srbije, kaže da nije imao priliku da pročita izveštaj iz novembra 2017. ali da je bio upoznat sa rezultatima istrage vođene 2015. godine kada je ustanovljen sukob interesa.

„Ništa što je navedeno nije tačno“, kaže Nikolić za BIRN.

Dve istrage

AviGo je otpočeo saradnju sa Er Srbijom 2014, godinu dana nakon što je Vlada Srbije potpisala ugovor sa Etihadom koji je postao vlasnik 49 posto kompanije i dobio pravo da pet godina rukovodi firmom.

„Dolaskom Etihada kao strateškog partnera, u Er Srbiju dolazi garnitura ljudi do tada potpuno nepoznatih domaćem vazduhoplovstvu. Njih raspoređuju na rukovodeća mesta – od izvršnog direktora saobraćaja Davora Mišeljića, preko direktora letačke operative Vladimira Nikolića, do Branislava Malovića koji je postavljen od strane države kao koordinator za poslove između Vlade Srbije i Etihada kao strateškog partnera“, kaže izvor BIRN-a iz Er Srbije koji je zahtevao da ostane anoniman.

Vladimir Nikolić, nekadašnji pilot kompanije „Aviogeneks“, dolazi na visoku poziciju iz Slovačke, gde je suvlasnik privatne kompanije AirExplore zajedno sa svojim tastom, o čemu su srpski mediji već pisali.

Kao direktor letačke operative, a prema statutu Er Srbije, Nikolić je bio odgovoran da kompanija „uvek raspolaže ljudskim resursima potrebnim za izvršenje zadataka i donosi konačnu odluku o zapošljavanju članova letačkog i kabinskog osoblja i ostalog operativnog osoblja“.

Međutim, već 2015. godine Er Srbija je sprovela prvu istragu kako bi se ustanovilo da li postoji sukob interesa između Vladimira Nikolića i firme AviGo.

U izveštaju iz oktobra 2015. godine „potvrđene su sumnje o postojanju sukoba interesa“, ali nacionalna aviokompanija nije sprovela niti jednu disciplinsku meru.

Izvor BIRN-a rekao je da su Branislav Malović i Dane Kondić 2015. obavešteni o tome šta se dešava, ali je generalni direktor Dane Kondić ignorisao dobijene informacije uz obrazloženje da „ne treba podizati prašinu“.

Istraga je obnovljena 2017, međutim Nikolić ni tada nije sankcionisan zbog sukoba interesa.

Na kraju, otkaz je dobio zbog neotkucavanja magnetne kartice prilikom dolaska na posao.

I Nikolić i ostali sagovornici BIRN-a smatraju da je na ovaj način Er Srbija pokušala da se elegantno izvuče iz problema dajući Nikoliću otkaz, ali ne iz razloga koji su do njega doveli.

Istražni tim Er Srbije vodio je viši menadžer interne revizije, a podrška u radu je zatražena i od nadležnih službi u Etihadu. Radnu grupu koja je nadgledala istragu činili su predstavnici interne revizije, službe ljudskih resursa, službe obezbeđenja i pravnih poslova.

Izveštaj je 27. novembra 2017. godine dostavljen tadašnjem generalnom direktoru Danetu Kondiću, koji je mesec dana kasnije podneo ostavku iz, kako je naveo, ličnih razloga.

Izveštaj je, osim Kondiću, dostavljen i Branislavu Maloviću, izvršnom direktoru za odnose sa državnim organima i organizacijama, Dankanu Najsmitu, sadašnjem generalnom direktoru, a tadašnjem izvršnom direktoru za finansije i transformaciju poslovanja, Danijeli Popadić, poslovnom sekretaru kompanije i Marku Babiću, ‎direktoru sektora za ljudske resurse.

BIRN se obratio za komentar svima sa gore spomenutog spiska, ali niko od njih nije odgovorio na naše upite.

Kako se pojavio AviGo

Izvor BIRN-a iz Er Srbije kaže da je sve krenulo gašenjem JAT-ovog trening centra za pilote „Boinga 737“.

„JAT je imao svoj školski centar s instruktorima i s profesorima za teoretsku nastavu. Jedino nije imao simulator za Boing 737. Umesto toga, doneta je odluka da se piloti obučavaju u privatnim školama i tad počinju da se štancuju licencirani piloti za Boing 737“, kaže naš izvor.

Ovakva odluka dovela je do naglog otpuštanja nekadašnjih JAT-ovih pilota kojima je ponuđeno da odu u penziju ili da nastave da lete na ugovor.

„Ti ugovori su bili kratkog veka, odnosno dok ovi nisu odštancovali prvu grupu pilota. Onda ugovori jednostavno nisu produženi“.

AviGo je obezbedio 56 pilota u periodu od 2014. do 2017. godine, mahom mladih i neiskusnih. AviGo se ugovorom obavezao da će obezbediti pilote sa važećom dozvolom za komercijalne avione. Ugovor nije međutim utvrdio uslove vezane za minimalno iskustvo ili dozvole za određeni tip aviona.

Istragom je ustanovljeno je da je 21 pilot koji je došao preko AviGo morao da prođe dodatnu obuku pre nego što su mogli da budu u potpunosti angažovani.

Tokom perioda obuke, piloti su primali 500 evra mesečno. Ukupan iznos isplaćen pilotima koji su prošli ovu obuku iznosio je 20.500 evra.

Vladimir Nikolić kaže da u tome nema ničeg neobičnog i da je to normalna praksa u svetu.

„Vi dođete u situaciju da sa platama koje nudite ne možete da angažujete kopilota sa 2000, 3000, 4000 sati naleta. Što onda da ne zaposlimo naše ljude, mlade? To je normalna praksa u svetu. Ne znam kome je smetalo, verovatno su umislili da je bilo nekih mahinacija“, kaže Nikolić dodajući da je u svojoj privatnoj firmi upravo zaposlio 15 pilota bez iskustva.

„Školuju se momci, rade, i tako stvarate svoj tim, svoje ljude koji će ostati uz vas“.

Izvori iz Er Srbije sa kojima je BIRN razgovarao, ne slažu se sa ovom ocenom.

„S obzirom na postojanje Trening centra, nejasno je zašto Er Srbija nije organizovala prijem i trening pilota za Boing 737, iako raspolaže infrastrukturom, licenciranim instruktorima i letelicama – ukratko, svime što je potrebno za obuku, osim simulatorom. Obukom pilota u Trening centru, ne samo da bi angažovani piloti bili odmah spremni za letenje, već bi se na taj način izbegli ogromni troškovi izazvani prijemom i ulaganjem u neobučene pilote zaposlene preko AviGo-a.“

Ti troškovi, prema rečima našeg izvora, nisu bili nimalo mali.

„Er Srbija plaća tajp rejting (sertifikat za letenje određenim tipom aviona) između 40.000 i 50.000 evra po pilotu. Privatna škola s kojom sarađuje Er Srbija je odškolovala 25 pilota i za svakog uzela između 20.000 i 23.000 evra za teoretsko školovanje i simulator. To su pare koje su mogle da odu u budžet Er Srbije. “

Osim toga AviGo-ovim pilotima dozvoljeno je da lete bez zaključenog ugovora između AviGo i Er Srbije, što je dalje rezultiralo time da 21 isplata u ukupnom iznosu od 366.405 evra bude isplaćena pilotima bez pratećeg ugovora.

Svi piloti koji upravljaju avionima pod Er Srbijom moraju da imaju važeći ugovor kojim se štite interesi Er Srbije i pilota i kojim su jasno definisani uslovi pružanja usluga.

„Nije tačno da su leteli bez ugovora. To jednostavno nije tačno“, kaže Vladimir Nikolić za BIRN.

Ko je vlasnik AviGo? 

Prema izveštaju, čija je kopija u posedu BIRN-a, predstavnici Er Srbije još su 2015. godine imali muku da saznaju ko su pravi vlasnici brokerske firme AviGo.

U izveštaju se navodi da „nema dokaza da je Er Srbija angažovala uglednu kompaniju koja je pružila brokerske usluge za angažovanje pilota”.

Pri analizi opravdanoti angažovanja AviGo-a, utvrđeno je da Letački poslovi, odnosno direktor Vladimir Nikolić nije objasnio opravdanost potrebe za angažovanjem dodatnih pilota.

Zaobilaženjem predstavljanja zvaničnog dokumenta kojim bi angažovanje AviGo pilota bilo opravdano, isključeno je i postojanje konkurencije koja bi mogla Er Srbiji dati bolju ponudu za angažovanje pilota.

Tada je traženo da se konačno sazna ko je vlasnik firme AviGo tako što će se stupiti u kontakt sa direktorom i tražiti da se dostavi vlasnička struktura.

Stupili su u kontakt sa potpisnikom ugovora Aleksom Džejmsom koji je potvrdio da Vladimir Nikolić nije jedan od vlasnika kompanija.

Istražni tim Er Srbije je međutim ukazao na moguću povezanost Vladimira Nikolića sa Titanom 77, preko kojeg je AviGo slao fakture i primao uplate preko njegovog računa, dok je račun same kompanije AviGo, čije se predstavništvo nalazilo u Sofiji, registrovan u karipskom poreskom raju, Dominici.

Kako je Vladimir Nikolić prvobitno i sam bio angažovan u Er Srbiji na osnovu ugovora s AviGoom, utvrđen je nesporan sukob interesa, koji je dalje potvrđen činjenicom da je Vladimir Nikolić lično overavao fakture za zaposlene preko AviGoa i čak za samog sebe dok je bio pod gore pomenutim ugovorom.

BIRN nije uspeo da pronađe kontakte kompanije, niti vlasnika i od njih dobije komentar na navode iz izveštaja.

Vladimir Nikolić kaže da je u Er Srbiju došao 2014. godine i demantuje da ima vlasničkog udela u kompaniji AviGo.

O povezanosti sa firmom kaže:

„Veza između mene i AviGo postoji. Oni su moj lični kontakt. Ja imam i svoju avio-kompaniju u Slovačkoj i AviGo je moj privatni kontakt koji sam ja koristio da uštedimo novac. Ostale ponude koje smo mi dobijali od drugih brokera su bile mnogo veće. Moja kompanija funkcioniše već desetu godinu i normalno je da imam kontakte u svetu. Sve sam to uradio da uštedimo novac.“

Prekomeran broj pilota

U internom izveštaju iz novembra 2017, utvrđeno je da je broj angažovanih pilota preko AviGo-a prekomeran.

Prema nalazu istražnog tima, mogla je da bude postignuta 15 odsto veća efikasnost da pilotima nisu odobravani odmori tokom letnje sezone, kada je čarter saobraćaj najintenzivniji, čime je napravljena direktna šteta nacionalnoj aviokompaniji u iznosu od 199.512 evra.

Osim toga, kako ugovori sa pilotima čije usluge nisu bile potrebne tokom zimske sezone nisu raskinuti, propuštena je prilika da se uštedi dodatnih 179.894 evra.

Kako je brokerska kompanija AviGo za svoje usluge uzimala 15 odsto od plata zaposlenih pilota (7.5 odsto od kompanije i 7.5 odsto od pilota), analiza isplata izvršenih bez odgovarajuće provere prikazala je ukupan iznos od 3.614.875,03 evra za pilote pod ugovorom i dodatnih 368.729,22 evra za pilote bez ugovora.

Imajući u vidu propuštene prilike za smanjenje troškova i isplate bez provera, ukupna suma koja je bez pravog traga iscurela iz nacionalne aviokompanije iznosi 4.362.999,25 evra.

Prema rečima izvora, plate isplaćivane pilotima angažovanim preko AviGo-a uglavnom su uplaćivane na račune van Srbije: „Kopilotima koji su primali platu 3.500 evra, odnosno kapetanima koji su zarađivali 5.500 evra, savetovano je da otvore račune u inostranstvu. Time se izbegava plaćanje poreza u Srbiji.“

Vladimir Nikolić kaže da ne vidi svoju krivicu. „Znate kako je to u Srbiji, odmah kreće priča odakle njemu pare – ja sam mlad, suvlasnik sam kompanije, imamo šest aviona, vozim dobar auto… To odmah bode oči. Kreću teorije da tu nisu čista posla. A mislim da sam im dosta dobrog posla odradio i dosta novca uštedeo.“

Ovo istraživanje je nastalo u okviru projekta koji finansira Britanska ambasada u Beogradu. Stavovi izrečeni u istraživanju predstavljaju stavove autora i ne oslikavaju stavove donatora.