Vlasnik Ruskog cara kupuje Novosti

Boban Rajić, smederevski preduzetnik koji je u postupku kupovine Kompanije Novosti preko svoje firme Media 026, vlasnik je poznatog beogradskog restorana Ruski car

Medijsku kuću Novosti kupuje preduzetnik iz Smedereva Boban Rajić koji u poslovnom sistemu Coka Smederevo ima i beogradsku firmu Pensulo, u čijem je vlasništvu poznata beogradska kafana Ruski car.

„Još uvek nismo potpisali ugovor u vezi sa Novostima, pa ne bih da pričam o tome“, rekao je Boban Rajić u razgovoru za BIRN i dodao da je sve urađeno u skladu sa zakonom.

Ekskluzivni objekat u beogradskoj Knez Mihailovoj ulici u kome se nalazio čuveni restoran Ruski car bio je dugo godina u vlasništvu Dragana Ace Bulića za koga su se vezivala brojna krivična dela. Od prošle godine vlasnik objekta je Boban Rajić, koji je to potvrdio za BIRN.

Firma Media 026, koja će preuzeti medijsku kuću sa višedecenijskom istorijom, osnovana je u selu Vučak kod Smedereva pre godinu dana, u avgustu 2018. godine, a delatnost su joj konsultantske usluge. 

Registracionu prijavu podneo je advokat Igor Isailović koji je poznat i kao advokat ministra finansija Siniše Malog. On je bio i poslovni partner premijerke Ane Brnabić, a sarađuje i sa poznatim biznismenom sa Kosova Zvonkom Veselinovićem, o čemu je BIRN ranije pisao.

Osim toga, Isailović je bio član nadzornog odbora u preduzeću Dunav iz Smedereva, u kom je Boban Rajić bio direktor.

Isailović je odbio da da komentar za BIRN.  

Boban Rajić je u razgovoru za BIRN potvrdio da je Isailović jedan od advokata sa kojima sarađuje.

Članovi prethodne, ali i sadašnje uprave Štamparije Novosti nisu želeli da komentarišu postupak prodaje medijske kuće.

Na pitanje kako je došlo do toga da se pojavi kao kupac Novosti, Rajić je rekao da mogućnost prodaje postoji u unapred pripremljenom planu reorganizacije i da je njegova firma dala ponudu. Javnog poziva nije bilo.

Zgrada Novosti na Trgu Nikole Pašića, foto: BIRN

 

Restoran Ruski car u Knez Mihailovoj ulici, foto: BIRN

 

Braća Rajić i političke veze

Aktuelni ministar finansija Siniša Mali bio je na čelu Centra za tendersko-aukcijsku privatizaciju u Agenciji za privatizaciju u periodu od 2001. do kraja 2003. godine kada počinje postupak privatizacije preduzeća Dunav doo Smederevo.

Pet godina kasnije, u februaru 2008. godine, Dunav je privatizovan, a kupila ga je Milica Stanković iz Smedereva, supruga Bobanovog brata, Bojana Rajića.

Iako su ugovorne strane Agencija za privatizaciju i Milica Stanković, ugovor je potpisivao Bojan Rajić.

„Ne bih telefonom da vam to objašnjavam, to su ozbiljne stvari“, rekao je Bojan Rajić za BIRN i dodao da je imao ovlašćenje da zastupa suprugu Milicu.

Firma Coka iz Smedereva, čiji su vlasnici bili Bojan i Boban Rajić, tražila je od Agencije saglasnost da joj prvobitni kupac, Milica Stanković, ustupi ugovor o Dunavu.

Nakon saglasnosti Agencije iz 2010. godine, vlasnik Dunava postala je firma Coka, odnosno braća Rajić.

Boban je bio direktor Dunava do 2012. godine, a danas se na mestu direktora nalaze Bojan i Milica Rajić i Jelena Miljković.

Danas se firma Coka nalazi u vlasništvu Dunava.

O poslovnim poduhvatima tajkuna iz Smedereva pisale su i Smederevske novine. Porodica Rajić je izrasla od malih lokalnih trgovaca u moćnu i bogatu familiju koja je dovođena u vezu sa kontroverznom privatizacijom smederevskog Želvoza.

Boban Rajić je za BIRN potvrdio da odmaralište Jugovo kod Smedereva takođe posluje u okviru poslovnog sistema Coka, preko firme Želvoz.

Na tom mestu koje je u postupku restitucije Rajići drže ekskluzivni restoran The Place. 

Šta je prethodilo

Novosti će ovom tridesetpetogodišnjem smederevskom biznismenu biti prodate za oko 300 miliona dinara, kako je objavio UNS.

Nakon prve privatizacije ovog uglednog dnevnog lista, koja je ušla u sporne 24 privatizacije, Novosti su nedavno vraćene državi.

To je učinjeno preko državne Štamparije Borba, kojoj je kompanija Novosti,  prema unapred pripremljenom planu reorganizacije, dugovala 670 miliona dinara. 

Pošto nije mogla da naplati dug od Novosti, planom je dug pretvoren u kapital, pa je Štamparija postala novi vlasnik Novosti.

BIRN je detaljno pisao o tome šta je prethodilo usvajanju ovog plana i povratku Novosti u državno vlasništvo.  

Podsetimo, država je i do sada godinama upravljala Novostima, nakon što  su većinskom vlasniku Milanu Beku oduzeta upravljačka prava 2011. godine.

Nedugo pošto je povratila i vlasništvo nad ovom medijskom kućom, na delu je nova privatizacija. 

Ime i prezime kupca je poznato, ali ne i sam način na koji je ova transakcija objavljena, kao ni šta tačno čini paket pod imenom Novosti.

Spor oko vlasništva nad zgradom u kojoj se nalaze Novosti počeo je 2004. godine i još uvek nije okončan. 

U međuvremenu, u zgradu su se doselile i redakcije dnevnih listova Srpski telegraf i Alo, a kako BIRN saznaje tamo su i dve privatne škole.

Dnevni list Alo u vlasništvu je Saše Blagojevića,  koji je, prema pisanju medija, dugogodišnji prijatelj Siniše Malog.